Andyyip.reismee.nl

Week 10 Opdracht studeren in Azië

Studeren gaat aan Aziatische universiteiten op een heel andere manier dan je gewend was op TMA. Meestal vinden er alleen hoorcolleges plaats, waar studenten passief toehoren en waarbij de docenten het Engels vaak niet goed machtig zijn. Ook worden de toetsen op een andere manier afgenomen.

Doe verslag van de manier waarop studeren aan jouw universiteit gaat: Wat valt je op? Wat bevalt je wel? Wat bevalt je niet? Welke studieresultaten behaal je?

Ik studeer momenteel op de Donghua University in Shanghai. Ik zit er al ongeveer 2 maanden op school. In het begin was het erg rommelig, geen duidelijke rooster en geen aankondiging wanneer en hoe laat we naar school moesten gaan.

Businessvakken

Docenten van Donghua universiteit zijn er goed, ook al spreken sommige docenten niet zo goed Engels, ze proberen het in ieder geval wel zo goed mogelijk te doen. De business vakken werden alleen gegeven aan de 10 TMA studenten waardoor we alle aandacht kregen. De toesten waren niet zo moeilijk. Wat mij beviel was dat de docenten zich zorgen maakten over ons buiten schooltijd, en ze vroegen er ook vaak naar, of we nog problemen tegenkwamen in Shanghai. Dat vond ik heel fijn van de docenten. Wat mij minder beviel was dat de docenten van Chinees niet communiceerden met de docenten van de business vakken. Huiswerk en toetsen waren af en toe teveel , zoveel dat we geen tijd had om aandacht te besteden aan andere business vakken of Chinees.

Mandarijn

De klassen werden ingedeeld in verschillende niveaus. Ik zit met 14 andere studenten van verschillende nationaliteiten. Elke dag heb ik Mandarijn van 8.30 tot 12.10 uur. In totaal heb ik 4 verschillende lessen, namelijk: spreekvaardigheid, luistervaardigheid, leesvaardigheid en business cases. Alle vier vakken sluiten goed aan op mijn voorkennis van Mandarijn. Het viel me op dat ze geen Engels gebruiken om iets uit te leggen. In Nederland legt de docent nog af en toe uit in het Nederlands, maar hier in China niet. Dit is uiteindelijk erg goed, zo moet je goed opletten en alles bijhouden zodat je niet achter loopt. Elke week heb ik 1 dictee en om de maand een toets. Verder heb ik nog een mid-term toets en tot slot nog een eindtoets. Tot nu toe bevallen de toetsen zeer goed, deze worden ruim van tevoren aangekondigd en over de manier van toetsing ben ik tevreden.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!