Andyyip.reismee.nl

Week 8 Netwerken

Om een goede stageplaats te kunnen verwerven, neem je zo veel mogelijk deel aan netwerkactiviteiten. Het kunnen netwerkborrels zijn die georganiseerd worden door de Nederlandse consulaten of ambassades. In Shanghai organiseren het RCRO en de BenCham vaak een netwerkbijeenkomst. In Beijing was er in oktober 2008 een receptie waar de minister-president aanwezig was. Alle studenten konden zich gratis aanmelden. Een student heeft bijvoorbeeld 15 minuten gesproken met de Nederlandse ambassadeur. Een unicum, want probeer het maar eens op een andere manier. Anderen spraken met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. En studenten gingen natuurlijk op de foto met Balkenende.

Het werven van een stageplek verliep in mijn situatie wat anders dan als je in Nederland een stage plaats zoekt. In het begin van 1e jaar 2 dacht ik aan netwerken. Omdat een vriendin van me tante een bedrijf heeft, misschien kan bij haar stage lopen.

Natuurlijk wil ik me ook differentiëren door eerst zelf op zoek te gaan naar een ander bedrijf in Hongkong. Ik heb veel open sollicitatiebrieven gestuurd naar bedrijven in Hongkong, helaas zonder succes.

Toen ik in Hongkong aankwam was het Chinees Nieuwjaar. Mijn familie heeft veel connecties. Zij organiseerden dan ook bijeenkomsten om Chinees Nieuwjaar samen te vieren met mensen. Maar ik wou zelf een stage zoeken uit mijn eigen kracht. De zoektocht van stage zou ik beginnen wanneer ik bijna klaar was met mijn studieperiode in Shanghai.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!