Andyyip.reismee.nl

Week 2 Opdraht cultural adjustment

Wanneer je voor langere tijd naar het buitenland gaat (als tijdelijke migrant / expat), ga je vaak door een proces van culturele transitie (cultural adjustment). Sommige wetenschappers duiden dit proces aan met de naam 'culture shock'. In dit aanpassingsproces zitten verschillende stadia zoals de verliefdheidsfase, de heimweefase, etc. Het aanpassen aan de andere cultuur gaat in ups en downs. Op verschillende plaatsen op het internet kun je lezen over zaken als cultural adjustment of culture shock.

Voordat ik naar Shanghai ging was ik eerst in Hongkong om mijn familie te bezoeken, mijn broertje was daar ook. Ik had een geweldige periode in Hongkong, ik wilde echt niet weggaan. Toen ik in Hongkong zat, bevond ik me in de honeymoon fase. Uiteindelijk vertrok ik op 26 februari naar Shanghai.

Eenmaal aangekomen in Shanghai merkte ik dat ik niet wist waar ik heen moest en wat ik moest doen. Het weer was erg koud vergeleken met Hongkong. Gelukkig was ik toen niet alleen. Voornamelijk de eerste week in Shanghai heeft mijn ogen doen openen. Ook al ligt Hongkong naast China, er zijn zoveel verschillen. Ik was toen en nog steeds in de cultureshock fase. Voorbeelden zijn:

  • Het verkeer is supergevaarlijk en ook echt druk
  • Er zijn geen normale supermarkten in de buurt, je moet ver reizen
  • Het rochelen is erg vies, mensen zijn niet zo schoon
  • De service is zo slecht hier
  • De kwaliteit van spullen zijn te laag voor woorden

Ik denk dat ik in de fase zit tussen cultureshock en de recovery omdat ik denk dat ik zo'n beetje alles al heb gezien van SHanghai. Ik mis het gemak van Hongkong, maar ik moet ermee leven dus moet ik er het beste van maken.

De sterke punten die ik aan mezelf heb ontdekt is erop uittrekken in me eentje. Durven te ontdekken en niet alleen thuis blijven. Open staan voor mensen, bijvoorbeeld nieuwe klasgenoten leren kennen en interesse tonen in hun. En ook het durven doen en praten voornamelijk. Ik was voordat ik naar Shanghai ging bang hoe ik nieuwe vrienden zou moeten leren kennen. Gelukkig had ik al een woning geregeld voordat ik naar Shanghai ging. Maar ik merk deze twee weken hoeveel ik aan mezelf heb verbeterd. Tijdens het winkelen moet je onderhandelen, en ik merk dat ik erg goed kan afdingen met mijn Mandarijn. Toen ik de weg niet wist durfde ik te vragen aan de politie in het Mandarijn, ik kan mezelf goed redden.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!