Andyyip.reismee.nl

Week 4 Opdracht taalkennis

In een vreemd land is het beheersen van de taal een belangrijke voorwaarde om je op je gemak te voelen. Wanneer je Indonesisch, Vietnamees, Japans, Hindi of Mandarijn hebt geleerd in de 2,5 jaar van TMA maak je toch aparte dingen mee in het land waar je nu studeert. Men spreekt misschien met een ander accent, of ze tellen op een andere manier dan je hebt geleerd. Of ze schrijven de cijfers weer anders.

Je kunt er aardig door van je stuk raken.

Na 1,5 jaar mandarijn gestudeerd te hebben op HRO ben ik dan op weg naar China. Ik merk dat ik erg zenuwachtig was met mijn kennis van Mandarijn. Omdat ik de taal mondeling niet zo goed beheers, maar wel kan schrijven. Het viel me meteen op dat Chinese mensen weten dat ik uit Hongkong kom, dat was best wel grappig. Tijdens mijn verblijf in Shanghai had ik een aantal klasgenoten geholpen met huis zoeken, eten bestellen enz.

Luistervaardigheid

Ik had gekozen om naar Shanghai te gaan omdat ik dacht dat het een stad is die heel erg op Hongkong lijkt. Het eerste wat me opviel aan de taal daar is dat ze met een Shanghainese accent praten. Mensen praten hun eigen taal en Mandarijn door elkaar. Veel woorden kan ik niet verstaan. Maar toch op een of ander manier kunnen we toch elkaar begrijpen door dan nog een paar keer na te vragen en handgebaren maken.

School

Ik zit in Shanghai op de Donghua University. Ik zit samen met 14 andere studenten over de hele wereld. Ik vind het erg leuk om zo Mandarijn te leren, want sommige studenten kan je alleen in het Mandarijn communiceren. Zo leer je sneller Mandarijn praten en ook nieuwe vrienden maken. Ze zijn allemaal erg aardig en behulpzaam. Ze zitten in een soortgelijke situatie als waarin ik me bevind.. Je komt naar het buitenland om iets te leren, zij zijn erg leergierig en hebben erg veel motivatie. Door te kijken hoe leergierig ze zijn motiveert dit me ook.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!