Andyyip.reismee.nl

Week 16 opdracht gevoelsbarometer

Wanneer je voor langere tijd naar het buitenland gaat, ga je vaak door een proces van culturele transitie. In dit aanpassingsproces zitten verschillende stadia zoals de verliefdheidsfase, de heimweefase, etc. Het aanpassen aan de andere cultuur gaat in ups en downs. Op verschillende plaatsen op het internet kun je hier over lezen.

Het is belangrijk dat je medestudenten en je studieloopbaancoach een indicatie hebben van jouw welbevinden daar. Hiervoor gebruiken we de zogenaamde gevoelsbarometer:

Op de voorgeschreven momenten geef je jezelf een score op een schaal van 1-10 met korte uitleg voor de volgende items:

a. Ik kan goed omgaan met alle veranderingen in cultuur, klimaat, manier van leven 7

  • Na 12 weken in Shanghai ben ik helemaal gewend aan de cultuur, klimaat en manier van leven. Ik ga Shanghai eigelijk wel een beetje missen als ik weg ben. Vooral de manier van leven, het eten is nog steeds vettig, maar elke keer als ik bestel zou ik tegen de ober zeggen minder olie, mensen van Shanghai zijn ook best aardig.

b. Het lukt mij om hier nieuwe vrienden te maken 8

  • In Shanghai heb ik veel mensen leren kennen in de afgelopen weken. Ik ben blij dat ik iedereen heb leren kennen. Ook heb ik mijn eigen klasgenoten van Nederland veel beter leren kennen. In de afgelopen 12 weken ben ik heel goed omgegaan met mijn twee huisgenoten. We hadden een hele goede gezellige tijd. We hielpen elkaar met alles. Het was een leuke tijd.

c. Ik ben voldoende ingeburgerd om mijn persoonlijke leven goed te organiseren. 8

  • Met behulp van alle klasgenoten en vrienden, had ik in Shanghai helemaal geen problemen met wonen en eten enz. Ik heb genoten van de afgelopen paar weken met vrienden. Ik heb me ook steeds meer aangepast aan de Chinese cultuur.

d. Ik ben voldoende op de hoogte van de omgangsvormen 8

In de afgelopen weken in Shanghai heb ik verschillende cultuur leren kennen, in onze klas zitten een aantal Europese, Japanse en Koreaanse studenten. De manier van leven of de omgangsvormen zijn allemaal verschillend, ik pas mezelf goed aan en ik vond het ook leuk om andere culturen te leren kennen.

e. Ik kan me voldoende verstaanbaar maken 8

Tijdens de studieperiode heb ik heel veel geleerd. Ik kan meer schrijven en ik praat nu ook veel beter vergeleken met de eerste week toen ik in Shanghai kwam. Ook al praat ik nu nog steeds met een accent, er is wel vooruitgang geboekt. Ik heb ook een HSK toets gedaan. Het is een toets die erkend wordt door Europa en China, als je geslaagd ben, dan weten de mensen zeker dat je Chinees goed beheerst.

f. Ik voel me hier gelukkig 8

Ik voel me nog steeds gelukkig in Shanghai, omdat ik veel mensen heb leren kennen en andersom ook. Ik ben heel blij dat ik veel vrienden heb gemaakt. In het begin dacht ik teveel aan Hongkong en Nederland, maar na en tijdje voel ik me steeds meer thuis. Het was een hele leuke ervaring de afgelopen weken, ik zal nog een keer teruggaan naar Shanghai voor vakantie.

Reacties

Reacties

Hagen

Hoi Andy,

Wat super dat je het zo naar je zin hebt. Je hebt mooie verslagen gemaakt met nog mooierder foto's.
Keep writing! Hartelijke groet uit kouder wordend NL

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!