Andyyip.reismee.nl

Week 2 opdracht gevoelsbarometer

Wanneer je voor langere tijd naar het buitenland gaat, ga je vaak door een proces van culturele transitie. In dit aanpassingsproces zitten verschillende stadia zoals de verliefdheidsfase, de heimweefase, etc. Het aanpassen aan de andere cultuur gaat in ups en downs. Op verschillende plaatsen op het internet kun je hier over lezen.

Het is belangrijk dat je medestudenten en je studieloopbaancoach een indicatie hebben van jouw welbevinden daar. Hiervoor gebruiken we de zogenaamde gevoelsbarometer:

Op de voorgeschreven momenten geef je jezelf een scoreop een schaal van 1-10 met korte uitlegvoor de volgende items:

a. Ik kan goed omgaan met alle veranderingen in cultuur, klimaat, manier van leven. 6

  • In Shanghai kan ik mezelf wel goed aanpassen, alleen aan het gebrek van manieren van de mensen hier kan ik af en toe niet tegen. De meeste chauffeurs kennen de weg niet, vaak vragen de chauffeurs je gewoon hoe ze naar de gewenste plek moeten. In de eerste week van Shanghai had ik gelukkig geen last van buikpijn, dat komt misschien doordat ik 3 weken in Hongkong ben geweest. Hierdoor was ik al een beetje gewend geraakt aan het klimaat. Eten in Shanghai is vaak te vet, in veel gerechten zit teveel olie, maar ik vraag vaak wel of er minder olie kan in de gerechten, anders is het erg ongezond.

b. Het lukt mij om hier nieuwe vrienden te maken. 8

  • In Shanghai heb ik door mijn klas veel mensen leren kennen. Ik zat op een ander niveau van Chinees, waar allemaal onbekende mensen van verschillende landen ook zaten. Ik ben blij dat ik iedereen heb leren kennen. Ook heb ik mijn eigen klasgenoten beter leren kennen. Ik kwam van de versnelde route, voor mij was iedereen een onbekende, maar tijdens Shanghai heb ik iedereen beter leren kennen door samen uit te gaan en andere leuke acticiteiten.

c. Ik ben voldoende ingeburgerd om mijn persoonlijke leven goed te organiseren. 8

  • In Nederland woon ik niet met mijn ouders, voor mij is het daardoor niet moeilijk geweest om mijn persoonlijke leven te organiseren. Ik ken de taal gelukkig ook, dus voor mij was het niet zo'n groot probleem om naar buiten te gaan en met mensen te communiceren.

d.Ik ben voldoende op de hoogte van de omgangsvormen. 7

De tijdschema in Shanghai was best wel druk, want in de ochtend zat ik op school Chinees te leren en in de middag had ik ook nog business vakken. Het rooster was zo ingepland dat ik gelukkig in het weekend nog wat leuks kon inplannen met mijn vrienden, bijvoorbeeld naar een andere stad gaan of lekker uitgaan met z'n allen.


e. Ik kan me voldoende verstaanbaar maken 7

Ook al spreek ik niet zo vloeiend Chinees, de mensen proberen mij te begrijpen en makkelijk woorden te gebruiken zodat ik hen ook begrijp.


f. Ik voel me hier gelukkig 6

Eerst week in Shanghai voelde ik me heel ongelukkig omdat ik nog nooit in Shanghai was geweest. Ik hoorde wel verhalen erover, maar het is toch heel anders dan in Nederland en Hongkong. In Nederland en Hongkong kon ik met mijn familie spreken als ik in problemen zit, maar in Shanghai was dat wat moeilijker.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!